Tjoff blogt

donderdag, mei 15, 2008

Het traject (deel 2): met fietsgps

'k Heb me toch niet kunnen inhouden en uiteindelijk een GPS gezocht die niet duur, enorm handig voor op de fiets en bovenal waterproof is.
Daarmee zit ik hier nu met een Garmin eTrex Legend waar ze reeds kaartdata van West Europa bijgeleverd hebben.
Om het navigeren en het aanmaken van tracks wat onder de knie te krijgen, heb ik vannacht wat zitten prutsen en ja, ça marche.

Ik gebruik nu m'n boekjes in combinatie met enkele handige tools, die na lange omzwervingen langs tools die niet marcheerden, uitermate goed werken.

Dit zijn ze:

  • Bikely: op http://www.bikely.com kan je gratis een account aanmaken. De webapplicatie laat toe om op het framework van Google Maps je route uit te tekenen.

    Als je links het vinkje "Auto-follow the road" laat aanstaan, creëert de applicatie zelf waypoints maar aangezien deze voor mijn gps-toestel per track gelimiteerd zijn, tracht ik dat zo weinig mogelijk te doen. Je hoeft geen gedetailleerde info te hebben over elk bochtje.
    Als fietser is het ook normaal dat je die "Auto-follow" in de meeste gevallen afzet. Je wil nl. geen rekening houden met eenrichtingsstraten, of bossen waar geen verharde wegen zijn. Je kan je dan bvb. bij benadering een route door een bos plotten.

  • Download .GPX: een feature van Bikely, waarmee je je route naar GPX kan exporteren. GPX is een XML-formaat, maar dan voor gps-trajecten.


  • EasyGPS: een programmaatje dat gratis te downloaden is en die ook een driver bevat om te kunnen communiceren met het GPS-toestel.
    Ik gebruik dit programma om die .GPX-file te openen. Daarna komt dan die data op m'n toestelletje terecht.




Achteraf ziet het er dan zo uit:



Ik heb dit allemaal met gratis tools gedaan. Hierbij heb ik ook geen gebruik gemaakt van aangekochte digitale kaarten ofzo. Je ziet het, 't is mogelijk zonder je toe te leggen op illegale downloadpraktijken of een flinke hap uit je budget.

___________________________
Volg hier mijn foodlogs (masterplangewijs)

Labels: , , , , ,

1 reacties:

  • Gelukkig moet je niet meer illegaal downloaden.... aan zulke praktijken doen we niet mee! Sinds dat die propaganda is begonnen met 'You don't steal a car,... ' ben ik tot inkeer gekomen gekomen van dat het fout is, en zou graag mijn plekje in de hemel willen verzekeren.

    Anyway, lijkt me echt wel een leuke gadget en nog eens dubbel zo handig in jouw geval! Je zult in sommige situaties dat ding nog dankbaar zijn en misschien in andere gevallen ook niet. Tof met zulke dingen prutsen... Trouwens spreekt dat ding ook wanneer je moet afslaan?

    Door Blogger C-life, Op 5/15/2008 10:24 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage