Tjoff blogt

dinsdag, juli 01, 2008

Dag 26: Klimmen naar Gallicia

Deze voormiddag werd ik rond 8:30u wakker in m'n tentje in de schuin
aflopende tuin van de albergue municipal van Villafranca del Bierzo.
Pol was zo vriendelijk geweest m'n batterij uit het stopcontact te
halen vooraleer de albergue om 8u zijn deuren sloot.
Ik ruimde mijn materiaal rustig op, wenste Pol een goeie reis en typte
2 verslagjes uit op de iPhone. Nadat m'n fiets weer bepakt was, ging
ik naar de Plaza Major om een koffietje te drinken op het terras en
wat te internetten.

Je raadt nooit wie daar zat. Jawel, Huub nam daar effe een
koffiepauze. Hij lachte en zei: "Je komt ook overal dezelfde mensen
tegen". Hij had vorige nacht in Ponferrada geslapen en nam eventjes
een rustpauze. Nadat ik alle verslagen van de laatste 5 dagen op m'n
blog gegooid had, at ik een spaghetti en begon uit het dorp te
klimmen. Het was toen al half 3 en het werd klimmen van 500 meter tot
een dikke 1300 meter over een afstand van 35 kilometer onder een
brandende zon. Ja, dat is afzien.

Na de eerste top, kwam een afdaling, een tweede top, weer een afdaling
en alsof dat nog niet genoeg was een derde top.

Maar goed, ik ben in communidad "Gallicia" waar ze Spaans en een
Celtische taal spreken. De Celten hebben hier een grotere invloed
gehad dan de Moren waardoor je hier een ander ras aantreft nl
Spanjaarden met blauwe ogen enzo. De plantengroei is hier ook anders
en het is hier iets vochtiger. Er hangt hier en daar wat nevel, wat
deze streek een mysterieus karakter geeft. Echt prachtig.

Na 67 km en een razendsnelle afdaling naar zo'n 500 meter kwam ik in
Samos terecht. Ik dumpte m'n materiaal in het klooster waar ik nu
tussen de kreupele mensen in een grote zaal in een vies stapelbedje
lig.

Daarnet ging ik in het dorp eten. Na even zoeken kwam ik op het terras
van een gezellig restaurantje terecht waar Jan en Renze, de Hollanders
die ik gisteren onmoette en die ook een dagje met Linze samengefietst
hadden, een flesje wijn zaten te nuttigen. We hadden veel lol maar ik
moest iets voor 10 weg omdat dit klooster om 22u sluit en morgenvroeg
moet ik hier om 7:30u al buiten staan. Morgen toch maar een camping
ofzo zoeken :)

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage