Tjoff blogt

donderdag, oktober 25, 2007

Bloempjes

Zaterdagnamiddag ging ik met M. naar orchideeënkwekerij Petrens & co. Uren spendeerden we tussen deze toch wel betoverende plantjes en daarna nog eens uren om te beslissen welke plantjes we uiteindelijk zouden kopen. Ik nam ondertussen met m'n GSM enkele fotootjes die u hier ter illustratie rond dit artikel ziet zweven.



Wat ik onthouden heb:

  • venusschoen = type orchidee met een soort kelkje
  • hoge luchtvochtigheid creëren door te benevelen en dit enkel op de bladeren en wortels, niet op de bloemen
  • wortels van orchideeën die in het water blijven staan zijn uit den boze
  • orchideeën hebben enorm veel licht nodig
  • orchideeën hebben een temperatuur nodig tussen de 19 en 22 graden
  • als een orchidee het slecht begint te doen, kan dat verholpen worden door de plant op een andere plaats te zetten. Hierdoor krijgt de plant de indruk dat ze zich plots in een ander klimaat bevindt.
  • een pot waarin de wortels van een orchidee samengepropt zitten, mag je laten doorsijpelen met water op voorwaarde dat dat water weggeraakt
  • luchtcirculatie is belangrijk bij orchideeën


Naast het orchideetje dat ik een tijdje geleden cadeau kreeg van M., staat nu een rode, die ik bij Petrens kocht. (zie foto helemaal onderaan)


Eindresultaat was dat we in totaal 5 orchideëen kochten. Eéntje voor m'n moeder die daar de zondag vreet content mee was & eéntje voor mezelve. Daarnaast kocht M. er na enkele overpeinzingen uiteindelijk 3 om aan haar steeds uitbreidende collectie toe te voegen.




Om ze van het nodige vocht te voorzien is de aankoop van dit ik-weet-niet-hoe-sjiek benevelingsmachien uit de Hubo dus zeker geen overbodige luxe:

Labels: , ,

2 reacties:

  • Prachtige bloemen, maar veel te kwetsbaar! Niets voor mij... Maar als je de nodige zorg voor deze plantjes kunt vrijmaken dan... mooie hobby!

    Door Blogger C-life, Op 10/25/2007 9:31 a.m.  

  • Orchideeën Heyndrickx in Oostakker is ook een goed adres. Van deze bloemen heb je lang geniet.

    Door Anonymous Anoniem, Op 11/27/2007 5:35 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage