Tjoff blogt

vrijdag, november 17, 2006

Hardlopen en loopblessures voorkomen

Vandaag begaf ik me met enkele FNAC bonnen, die ik verleden maand van ma Lien (Doremies mama) voor m'n verjaardag kreeg, naar (hoe kan het ook anders) de FNAC in de Veldstraat.
Heel handig voor mij daar dit op ongeveer 1 km wandelafstand van m'n deur ligt.

Na meer dan een uur ronddolen in de FNAC ben ik uiteindelijk naar de kassa gerept met 2 boeken die ik, alvorens ze te kopen, eerst helemaal vlug doorbladerde.

De boeken gaan over hardlopen, blessures, training, voeding, kortom alles omtrent m'n hobby "running".

"Loopblessures voorkomen" door Dagny Scott Barrios
Dit boek gaat over alles omtrent blessures bij lopers en wat je moet doen in geval van die blessures. Het vertelt je welke pijnen als signalen moeten gezien worden. Daarnaast leer je ook oefeningetjes om pijn en blessures in de toekomst te voorkomen want voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
De schrijver heeft zelf ook zijn deel aan blessures gehad. Dit is een fragmentje uit de inleiding:
Blessures. Ik heb mijn portie gehad. Laten we de schade eens op een rijtje zetten.
1994: Illiotibiaal frictiesyndroom
1996: Plantair fasciitis
1997: Achillespeesontsteking
1998: Stressfractuur


Dat eerste daar heb ik persoonlijk ook al eens last van gehad. Ik heb toen bijna 2 jaar niet meer kunnen gaan lopen en een paar maanden kine gevolgd.
Nu doe ik nog regelmatig oefeningen om te voorkomen dat m'n Illiotibiale band opnieuw over m'n knie gaat schuren. De volledige naam is Tractus Iliotibialis Frictie Syndroom. Klik hier voor meer uitleg hieromtrent.

"SportWijzer hardlopen" door Franz Wöllzenmüller
In dit boek gaat het vooral over de praktische kant: uitrusting, looptechniek, effecten van lopen op de gezondheid, effecten van lopen op de geestelijke gezondheid, stretchen, gymnastiek, krachttraining, herstel, voeding en trainingsschema's van beginner tot marathonloper.
Kortom: Techniek, Tactiek & Theorie

Zelfs bij het doorbladeren van deze boeken viel het me op dat er toch nog veel dingen zijn die ik niet wist omtrent lopen. Wist je bijvoorbeeld dat het belangrijk is om o.a. ook de rugspieren te trainen door gymnastiekoefeningen als je als veelvuldig loper pijn in de rug wilt vermijden?

Labels: , , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage