Tjoff blogt

dinsdag, november 21, 2006

Over vandaag, sport en OwnIndex

Of het lopen me nog steeds boeit?
Ja, ik loop nog steeds, maar ik heb de laatste 2 weken het lopen wat teruggeschroefd om over te schakelen op wat meer alternatieve training. Het is nog steeds de bedoeling om scherp te staan op 17 december want dan loop ik de 10 km Gaston Roelants (zie deze topic).
De reden voor de terugschroeving was omdat ik wat last begon te krijgen aan m'n scheenbenen. Moest ik aan hetzelfde tempo blijven doorlopen zou ik binnen geen tijd een scheenbeenvliesontsteking (=shin splints) hebben dus besloot ik het slim aan te pakken en het lopen wat meer te vervangen door fietsen en zwemmen.
Vorige week liep ik 11 km en de week ervoor ook en dit telkens in 1 oefening vertrekkende van aan m'n deur, 2 rondjes rond de Watersportbaan, en terug.
Momenteel heb ik dus sinds 26/06/2006 al 360,5 km gelopen.
Over de Watersportbaan gesproken: m'n foto die ik op dit moment maakte werd vandaag op Gentblogt gepubliceerd als foto van de dag, keitof! Klik hier voor de link.

Deze morgen bij het ontwaken ging ik dus weer met de fiets naar het werk. Mijn auto is nog steeds in de garage (zie deze topic), waardoor het makkelijker is om me daar niet aan te vergrijpen.

's Middags, 12:45u, sprong ik terug op het zadel van m'n fiets en reed ik naar zwembad Strop. De reden waarom ze je identiteitskaart vragen, leek me vooral gebaseerd op het feit dat je als Gentenaar minder moet betalen. Blijkbaar is dat niet helemaal waar. De incidenten van 2001 bleken namelijk voor deze regel gezorgd te hebben.
Deze keer hoefde ik ze niet te tonen aangezien ik nog een 11-beurten kaart had.
Hms, blijkbaar al van 26 oktober 2005 geleden dat ik mij nog eens deftig gaan afbeulen ben in 't Strop. "Hopelijk is ze nog geldig" dacht ik.
Ze was nog geldig. Ik was blij. Een kleedhokje zoeken, omkleden, 50 cent in het kastje floepen en plons het water in.
25 minuutjes schoolslag gezwommen met 2 kleine pauzes tussendoor om een paar woordjes te wisselen met een collega die daar toevallig ook was. 850 meter in totaal. "Niet slecht voor een ongetraind zwemmer" dacht ik alweer.
Na het zwemmen sloeg het hongergevoel toe dus snelde ik naar m'n fiets en reed ik naar slagerij Dessein op de De Pintelaan. Ze hebben daar enorm lekkere "broodje vleessla" dus bestelde ik een enorm lekker broodje met vleessla.

's Avonds reed ik naar huis maar ter hoogte van de Zuid had ik het alweer zitten: "PSSSSST!!!". Lekke band, opnieuw, 't was tenslotte nog maar een week geleden dat ik een gelijkaardig scenario meemaakte :(
Deze keer was het m'n andere band.
Dan maar te voet verder. Gelukkig stond ik op 20 minuutjes thuis.
Nog meer geluk zelfs: zaterdag had ik ook TipTop materiaal etc gekocht om banden te plakken. Dat kwam goed van pas. Op een half uurtje had ik het gat gedetecteerd, dichtgeplakt en m'n band terug opgepompt. Hopelijk deed ik dat gelijk een echte professional, maar dat zal ik de volgende dagen wel merken zeker? :)

Polar, het merk van m'n hartslagmeter heeft een techniek, OwnIndex genaamd, ontworpen die gedurende 5 minuten je hartslag en de variaties daarin meet om je VO2max te bepalen en dit terwijl je in rusttoestand bent. VO2max is het maximale vermogen aan zuurstofopname bij een persoon en bepaalt hoeveel zuurstof iemand tijdens maximale inspanning kan benutten. Hoe hoger dit getal hoe beter de zuurstofvoorziening naar de spieren is. Hoe beter deze zuurstofvoorziening is hoe lager het energieverbruik zal zijn en hoe efficiƫnter de sporter beweegt.

Mijn VO2max is sinds ik terug begon te trainen op 26/06 globaal gezien in stijgende lijn gegaan.

DatumVO2max
29/0633
08/0750
09/0744
07/0856
06/1055
06/1157
21/1164


Dat wil zeggen dat ik nu ongeveer maar de helft zoveel moet ademen om evenveel zuurstof op te nemen als op 29/06 :-)
Dat wil ook zeggen dat mijn hart minder snel moet kloppen om zuurstofrijk bloed te verspreiden in mijn lijf.
Door minder snel te ademen en doordat mijn hart minder snel klopt, ben ik minder snel moe, kan ik meer aan, gaan m'n organen beter werken, bruis ik van energie en voel ik me beter maar 'k begin nu toch wel wat moe te worden.

Nog even vermelden dat door die alternatieve trainingen de pijn in mijn schenen verdwenen is. Als ik zin heb morgen dus nog es gaan lopen :)

Labels: , , , , , , , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage