Tjoff blogt

donderdag, november 23, 2006

Chapman blijft mooi, Van Hamme stopt

Bedenkend dat Tracy Chapman altijd even mooi en tijdloos zal blijven, besloot ik, alvorens hieraan te beginnen schrijven, nostalgischerwijs het debuutalbum van Tracy Chapman op te leggen. Met dit album, dat trouwens geen titel draagt, werd ze in 1988 voor 14 weken naar nummer 1 gekatapulteerd (zegt wikipedia)
Wie het album kent, zal er wel zijn of haar herinneringen kunnen aan vastknopen.
Zelf heb ik daar altijd al een beetje een hekel aan gehad om herinneringen ongewild vastgeknoopt te krijgen aan een bepaald liedje. Er zijn echter uitzonderingen. Tracy's album is er één van!
Van die muziek word ik nu ne keer echt rustig. Hoogstwaarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat ik, toen ik nog bij m'n ouders woonde, telkens langsging bij vrienden uit de buurt. Eén daarvan was Jochen. Eigenlijk besef ik nu pas hoeveel steun ik gehad heb aan die gast door daar vroeger telkens terecht te kunnen voor eindeloze gesprekken op zo van die momenten dat ik wat down was door school, een nutteloos lijkende berg aan schoolwerk die me soms tot midden in de nacht bezighield of problemen had met het feit dat het er in die tijd bij ons thuis soms autoritair aan toe ging.
Awel, op die momenten kwam ik bij Jochen en zette hij als achtergrondmuziek Tracy Chapman, iets synthesizerachtigs of U2 aan.

Ondertussen is het album reeds afgespeeld maar 'k zal 't nog es opnieuw afspelen. Op YouTube net een prachtige akoustische versie gevonden van "Talkin' 'Bout A Revolution".

Kijk, geniet, maar luister vooral en krijg het samen met mij even moeilijk:


Voor de rest alles goed met mij hoor. Vandaag was het alweer nogal donker op m'n werkplaats. Een collega, Balle, besloot daar iets aan te doen. Hij stelde z'n webcam met de lens richting Ledeberg kerk en zorgde ervoor dat ik op m'n MSN messenger visueel contact had met de buitenwereld. 'k Heb dat venstertje laten openstaan in de linkeronderhoek van m'n scherm.
Ziehier een screenshot van deze namiddag:



Iets later kregen we een mail dat het vandaag monthly drink was, met speech en al.
De speech en het eerste uur moest ik echter laten vallen daar ik sowieso momenteel veel werk heb door een naderende deadline. Nadat er reeds 3 mensen langs m'n bureau passeerden om "ge hebt niks gemist, 't was gewoon 'welkom', 'premier Verhofstadt gaat dat gebouw hier binnenkort komen inhuldigen' en 'er komt een familiedag'" te zeggen, had ik een vaag vermoeden dat ik niks gemist had.
Daarna toch een paar pintjes gedronken op die monthly drink. Vervolgens Bekka van m'n werk, die het bloggen leuk vindt, gezegd dat ze, als ze zin heeft om ook artikeltjes te schrijven, dat hier gerust mag doen. Ze was blij.
Bekka doet dat binnenkort dus misschien ook!

Uiteindelijk de pedalen richting Papegaaistraat genomen en vervolgens een pitatje (dat was eigenlijk al lang geleden) bij Emirdag gekocht.
Thuis viel m'n oog op een artikel in de Knack: Jean Van Hamme stopt ermee! :(
De man is 67, stinkend rijk, en wil het er nu toch echt wel eens van pakken.
Van Hamme is een prachtig schrijver. Hij schreef de scenario's voor kwaliteitsvolle strips zoals onder andere Thorgal (zie foto hieronder), XIII, Largo Winch en Meesters van de Gerst. Ik heb bijna alle strips van die reeksen gelezen (behalve Largo Winch want daar las ik maar ééntje van), alhoewel ik er niet één in m'n bezit heb. Dit komt doordat ik die strips 5 à 6 jaar geleden las. M'n toenmalige vriendin was, en is hoogstwaarschijnlijk nog steeds fervent stripverzamelaar van strips met krachtige scenario's die door getalenteerde tekenaars op papier neergekleurd staan.
Thorgal
Er is weliswaar een uitzondering. Als ik naar m'n boekenschap kijk zie ik één rug met daarop ROSINSKI - VAN HAMME.
Het is "De Chninkel", getekend door Rosinski met (hoe kan het ook anders) een schitterend scenario van Van Hamme. Dit is een 166-pagina strip, niet-ingekleurd waarvan je op 't einde toch ook wel een zekere emotionele geraaktheid ervaart.
Klik hier voor een voorsmaakje.
Eén woord: meesterlijk!

Nota: Ook dit meesterwerk werd vervaardigd in 1988. Tjoff was toen 8 jaar. Deze informatie is niet relevant. Je mag ze dus vergeten. Er is veel informatie. Sommige informatie is schuingedrukt met een bepaalde betekenis. Deze informatie heeft dat niet. Begin misschien van van voor af aan bij deze schuingedrukte tekst en stop daar.

Labels: , , , , , ,

1 reacties:

  • jaha, de Chninkel is echt wel fantastisch. Heb ik es van Babske geleend toen ik es veel tijd had om strips en zo te lezen. yep, meesterlijk is het goeie woord wel ;)

    Door Anonymous Anoniem, Op 11/24/2006 3:35 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]



<< Homepage